Hyppää sisältöön

Usein kysyttyä

Tälle sivulle on koottu meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä. Jos et löydä vastausta, ole rohkeasti yhteydessä:

taula(a)ukkinstituutti.fi
p. 050 306 2356 (ma-to klo 8.30-15)

Asiakkuus | Maksuliikenne | Tutkimukset | Ajan peruminen

Usein kysyttyä

Asiakkuus

En ole urheilija, voinko silti asioida teillä?

Palvelemme kaiken tasoisia liikkujia aina liikunnan aloittajista huippu-urheilijoihin.

Onko teillä ikärajaa?

Lääkärin vastaanotolle ei ole ylä- eikä alaikärajaa.
Kliinisiin testeihin suosittelemme vähintään 10 vuoden ikää tutkimusten teknisen onnistumisen näkökulmasta.
Kuntotesteihin ala- ja yläikäraja määritellään tapauskohtaisesti.

Näkyvätkö kertomustekstit OmaKannassa?

Lääkärin kirjaamat tiedot tallentuvat Kantaan sähköisen potilastietojärjestelmän kautta, josta tiedot ovat ammattilaisten käytettävissä ja näkyvät asiakkaalle OmaKanta -palvelussa.

Tarvitsenko toisen lääkärin lähetteen käyntiä tai kliinistä testiä varten?

Lähetettä vastaanotolle ei tarvita. Kliinisiin rasitustesteihin (rasitusspirometria, spiroergometria, kliininen rasituskoe) voi tulla toisen lääkärin lähetteellä/suosituksesta, tai tutkimuksen tarve voidaan arvioida Tampereen urheilulääkäriasemalla. 

Mitä tapahtuu vastaanoton jälkeen?

Vastaanotolla tehdään suunnitelma jatkoon ja sovitaan mahdollisten seurantakäyntien aikataulu. Vastaanotolla keskustellaan myös harjoitustauon tarpeesta tai harjoittelun soveltamisesta ja suunnitellaan yhdessä harjoitteluun paluun aikataulu. Potilas ohjataan tarvittaessa fysioterapeutille, ravitsemusterapeutille, psykologille tai toisen alan erikoislääkärille. Lääkärimme ovat hyvin verkostoituneet urheilun parissa toimivien ammattilaisten kanssa Pirkanmaalla.

Maksuliikenne

Miten käynti maksetaan?

Käynti maksetaan asioinnin päätteeksi Tampereen urheilulääkäriaseman toimistolla. Maksuvälineenä käyvät tavallisimmat maksukortit. Meillä on myös laskutusmahdollisuus.
Jos sinulla on lahjakortti, ota se mukaan käynnille.

Mistä tiedän paljonko käynti maksaa?

Hinnastot ja hintaan liittyvät lisätiedot löytyvät kunkin palvelun sivulta kohdasta ”Hinnasto”.

Korvaako vakuutus käyntini?

Voit hakea vastaanotoista ja kliinisistä tutkimuksista korvausta omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Saako käynnistä Kela-korvausta?

Lääkärin vastaanotoista saa 30 euron Kela-korvauksen. Soittoajasta saa 8 euron Kela-korvauksen. Kela-korvaus voidaan vähentää käynnin hinnasta suoraan maksun yhteydessä.

Miten saan ostettua lahjakortin?

Lahjakortin voi ostaa toimistoltamme ma-to klo 8.30-15 välisenä aikana.
Lahjakortin voi ostaa myös puhelimitse. Puhelimessa kysytään lahjakortin saajan ja maksajan tiedot, jonka jälkeen lahjakortti ja lasku toimitetaan joko sähköpostitse tai kirjeitse.

Tutkimukset

Kuinka pääsen verikokeisiin?

Saat lääkäriltämme lähetteen tarvittaviin verikokeisiin. Voit itse valita laboratorion, jossa käyt. Ota saamasi lähete mukaan laboratoriokäynnille. Lääkäri on sinuun yhteydessä tulosten valmistuttua sopimallanne tavalla.

Pääseekö teillä kuvantamistutkimuksiin, kuten magneettiin?

Talossamme ei ole kuvantamislaitteistoa, mutta saat lääkäriltä lähetteen kuvantamiseen. Lähetteen avulla voit käydä sinulle sopivassa kuvantamisyksikössä. Lääkäri sopii kanssasi, kuinka kuvantamistulokset käydään läpi (soittoaika tai vastaanottoaika).

Mistä tiedän, tarvitseeko minun varata tutkimuksia vastaanoton yhteyteen?

Jos olet käynyt meillä aikaisemmin, tarkista lääkärin kirjaamasta kertomustekstistä jatkosuunnitelma. Suunnitelmassa lukee, tarvitseeko seuraavalla käynnillä ottaa esimerkiksi sydänfilmi tai tehdä lepospirometria. Jos tarvitset tutkimuksia vastaanoton yhteyteen, varaa aika soittamalla p. 050 306 2356.
Jos et ole käynyt meillä aikaisemmin ja olet epävarma tarvitsetko tutkimuksia, soita matalalla kynnyksellä.

Mitä tarvitsen mukaan rasitustestiin?

Kuntotesteihin ja spiroergometriaan tarvitset kevyen sisäliikuntavarustuksen ja peseytymistarvikkeet. Rasitusspirometriaan tarvitset säänmukaisen ulkoliikuntavarustuksen.
Tarkemmat tiedot testeihin valmistautumisesta löydät täältä.

Varatun ajan siirtäminen tai peruminen

Minun pitäisi perua varaus, miten toimin?

Varattu aika tulee perua viimeistään 24 tuntia ennen varattua ajankohtaa. Varauksen voi perua sähköpostitse tulleen varausvahvistuksen kautta tai puhelimitse p. 050 306 2356.
Jos sairastut käyntipäivän aamuna, soita meille viiveettä.

Palaute

Kuinka voin antaa palautetta?

Vastaa anonyymiin palautekyselyyn täällä.

Jaa somessa:
Ylös